Czego się nauczysz?
- Na czym polega odwzorowywanie przestrzeni za pomocą rzutów Monge’a
- Według jakich zasad wykonywana jest transformacja, jak prowadzić odnoszące, skąd brać odpowiednie odległości
- Jak wyznaczać widoczność elementów w poszczególnych rzutach
- W jaki sposób może być przedstawiana płaszczyzna w zadaniach, co to są ślady płaszczyzny i jak je wyznaczyć
- Jakie są szczególne położenia płaszczyzny i prostej oraz ich nazwy
- Na czym polega przynależność elementów i jak rozwiązywać zadania z tego tematu
- Czym różnią się przynależność i równoległość elementów
- W jaki sposób uzupełnić widok elementu przynależnego lub równoległego do płaszczyzny zadanej śladami
Program kursu
Rozwiń wszystkoCałkowity czas: 3:10:41
+ 1. Wstęp 0:02:04
Rozdział poświęcony jest podstawowym pojęciom używanym w rzutach Monge’a, takim jak rzutnie, widoki, odnoszące, transformacje. Przedstawia zasadę tworzenia widoków, zarówno dwóch podstawowych, z góry i z boku, jak i kolejnych.
W filmie został przedstawiony podział przestrzeni na ćwiartki, sposób określania i zapisywania punktów należących do różnych ćwiartek, a także zasady stosowane przy transformacji odcinka, którego punkty znajdują się w różnych ćwiartkach przestrzeni.
Fragment pokazuje, na przykładzie transformacji bryły, jak ustalić widoczność w poszczególnych rzutach oraz w jakim widoku uzyskujemy rzeczywisty obraz elementu.
Film omawia szczególne i dowolne położenia płaszczyzny względem rzutni oraz różne sposoby definiowania płaszczyzny w widokach. Obrazuje płaszczyzny pionowo i poziomo rzutujące. Wprowadza pojęcie śladów płaszczyzny.
W filmie przedstawiony został sposób wyznaczania śladów, czyli krawędzi płaszczyzny z rzutniami, w przypadku, kiedy płaszczyzna zdefiniowana jest za pomocą punków lub prostych.
Fragment pokazuje różne możliwości rozwiązania tego samego zadania, które polega na wyznaczeniu śladów płaszczyzny zdefiniowanej w rzutach za pomocą punktu i prostej.
Rozdział omawia zasady przynależności. Pokazuje, jak znaleźć brakujący rzut elementu leżącego na dowolnie ustawionej płaszczyźnie zdefiniowanej w obu widokach.
W odcinku został przedstawiony schemat, z którego korzystamy przy dokańczaniu brakującego rzutu figury, tak aby należała ona do jednej płaszczyzny. Dodatkowo wprowadzone zostały podstawowe pojęcia związane ze szczególnymi ułożeniami prostej w przestrzeni - proste czołowe, poziome, celowe i pionowe.
Film pokazuje kilka zadań, w których należy uzupełnić brakujący rzut elementu przynależnego, czyli leżącego na płaszczyźnie zadanej śladami.
Na przykładowym zadaniu zostały wytłumaczone różnice między elementami przynależnymi a równoległymi do siebie. W obydwu wariantach został wykorzystany ten sam rysunek zadania, jedynie polecenie uległo zmianie.
Dwa kolejne przykłady poświęcone równoległości mają na celu utrwalić schemat wykorzystywany przy tego typu zadaniach i zwrócić uwagę na nietypowe elementy, z którymi można się spotkać.
Rozdział omawia wcześniej już przedstawione zasady równoległości elementów na przykładach, w których jedna z płaszczyzn zadana jest w formie śladów, czyli krawędzi z rzutniami.
Załączniki
- Zadania do druku — Pobierz plik (ZIP 4,1 MB)
Wymagania
- Chęć poszerzenia wiedzy
- Umiejętność posługiwania się przyrządami geometrycznymi
- Pomoże znajomość rozdziału 2. Narzędzia w geometrii wykreślnej, z darmowego kursu o rzucie cechowanym
- Zalecane przyrządy i wydrukowane podkłady zadań załączone do kursu
Opis kursu
Jest to pierwszy kurs o rzutach Monge’a wyjaśniający od podstaw zasadę rzutowania i skupiający się na trzech początkowych tematach rzutów Monge’a – transformacji, przynależności i równoległości elementów.
W ramach kursu wytłumaczę, co rozumiemy pod pojęciem rzutni i widoków, w jaki sposób tworzymy kolejne rzuty, jak prowadzić odnoszące, skąd brać odpowiednie wielkości do wykonywania transformacji. Omówię, co to są ćwiartki przestrzeni i jak odczytywać lub zapisywać punkty leżące w różnych ćwiartkach. Na przykładach zilustruję transformację odcinka, którego punkty należą do różnych ćwiartek przestrzeni. Wytłumaczę, jak ustalić widoczność elementów w poszczególnych rzutach oraz skąd wiemy, że przedstawiana długość jest rzeczywista lub skrócona.
Omówię podstawowe pojęcia dotyczące szczególnych położeń płaszczyzny i prostej w przestrzeni, a także jak zilustrować płaszczyznę ustawioną dowolnie do rzutni. Wytłumaczę, co to są ślady płaszczyzny i jak je wyznaczyć.
Wyjaśnię, na czym polega przynależność elementów, z jakimi zadaniami w tym temacie można się spotkać i jakie są schematy postępowania w zależności od rodzaju zadania. Podobnie przedstawię przydatny schemat dotyczący elementów równoległych, z wyraźnym zaznaczeniem różnic pomiędzy tymi tematami. Zarówno przynależność, jak i równoległość pokażę przy różnych sposobach definiowania płaszczyzny, również w formie jej śladów.
O autorze kursu

Oceny i recenzje uczniów
Razem z korepetytorami pracujemy nad jak najlepszą jakością kursów, dlatego Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna.
🎁 Otrzymaj rabat -30% na cały koszyk!
Dodaj opinię do kursu, aby otrzymać wiadomość e-mail z kodem rabatowym.
Aby dodać opinię, musisz być zalogowany.
Zaloguj sięTagi:
równoległość widok z góry rzutnia krawędź płaszczyzny z rzutniami ćwiartki przestrzeni rzuty Monge'a szczególne położenia prostej płaszczyzna dowolnie ustawiona płaszczyzna rzutująca rzutnia pozioma szczególne położenia płaszczyzny proste prosta czołowa widoczność w rzutach płaszczyzny odnoszące rzutnia pionowa przynależność punkty transformacja widok z boku widoki ślady płaszczyzny prosta pionowa prosta pozioma obraz rzeczywisty prosta celowa
59.99 zł