Przemieszczenia w podporach najczęściej są zerowe.
W przypadku podpór podatnych możemy znać zależność jaka zachodzi między wartością reakcji a przemieszczeniem.
Rodzaje podpór
-
podpora przegubowa przesuwna
-
podpora przegubowa nieprzesuwna
-
wspornik (utwierdzenie)
- teleskop (łyżwa lub wspornik przesuwny)
Podpora przegubowa przesuwna
Przykładem z życia podpory przegubowo przesuwnej jest łożysko mostowe (łożysko wałkowe, łożysko rolkowe).
Łożyska to elementy na których opiera się belka mostu. Jeśli przyjrzycie się dokładnie jakiemuś obiektowi mostowemu to z pewnością zauważycie, że żadna z belek mostu nie leży bezpośrednio na przyczółku (betonowa część, często za skarpami obsypanymi ziemią na których opiera się belka mostu).
Pomiędzy betonowym przyczółkiem, a belką mostu znajduje się zawsze łożysko (podpora).
Podpora przegubowa przesuwna blokuje możliwość ruchu wyłącznie na kierunku pionowym, a więc odbiera układowi tylko jeden stopień swobody (jeden kierunek ruchu).
Podpora umożliwia natomiast ruch poziomy co pozwala na niewielkie przemieszczanie się konstrukcji na kierunku poziomym (praca konstrukcji):
Podpora przegubowa nieprzesuwna
Przykładem z życia podpory przegubowej nieprzesuwnej również jest łożysko mostowe tylko tym razem takie, które nie pozwala na ruch poziomy i pionowy.
Zatem podpora przegubowa nieprzesuwna odbiera układowi statycznemu dwa stopnie swobody (dwa możliwe kierunki ruchu):
Wspornik - utwierdzenie
Wspornik charakteryzuje się blokowaniem możliwości ruchu na każdym z trzech możliwych kierunków ruchu na płaszczyźnie (ruch pionowy, poziomy i obrotowy).
Możemy zatem stwierdzić, że odbiera on wszystkie trzy możliwe stopnie swobody w układzie płaskim.
Przykładem z otaczającego nas świata podpory wspornikowej może być belka balkonowa umocowana w ścianie nośnej budynku:
Podpora teleskopowa (łyżwa, wspornik przesuwny)
Podpora z pozoru jest podobna do wspornika, przez co jest często z nim mylona.
Podpora teleskopowa potocznie zwana łyżwą blokuje nam ruch poziomy i obrotowy, natomiast w przeciwieństwie do wspornika - nie blokuje ruchu pionowego.
Jest to jedyny rodzaj podpory, która właściwie nie ma zastosowania w rzeczywistości.